Erasmus Montanus   af Bluitgen, Kåre
frit efter Ludvig Holberg, 44 sider. 229 kr. Høst og Søn
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Karrebæk, Dorte
Paja på Fuglekongens ø   af Senderovitz, Claus
188 sider. 219 kr. Høst & Søn

Børnebøger. Skilsmisser og Holberg for børn.

MÅSKE er der mange fraskilte børnebogsforfattere, det ved jeg ikke, men det er i alt fald påfaldende mange børnebøger, der for tiden handler om enlige forældre, typisk mødre, der skal finde sig en mand.

Seneste skud på stammen er Den helt rigtige far af Claus Senderovitz, der har udgivet et væld af bøger, såvel for voksne som for børn, siden sin debut i 1969. Herunder en glimrende billedbog om nogenlunde samme emne, Peters Papfar. De fleste af hans børnebøger er illustrerede af Lisbet Stevens, og det gælder også for den lette, men morsomme historie i Den helt rigtige far om Josefines og hendes mors jagt efter en mand. Bogen starter med en meget lang ønskeliste over alt det, som den nye far skal være og kunne, og fortsætter med en begivenhedsfuld rejse, der går over skydetelte, haremer i Østen, hekse og sørejser før skæbnen nedlader sig til at fremmane et egnet mandfolkeemne. Der er tale om en rigtig hurtiglæst skrøne, der fint vil more såvel oplæser som lytter.

CLAUS Senderovitz og Lisbet Stevens er også mestre for Paja på Fuglekongens ø. Her tager Senderovitz et andet tema op, som nutidens børnebøger bestemt heller ikke har mangel på, nemlig det om at blive storesøster eller storebror.

Den vigtigste af slagsen er Pia Thaulovs billedbogsklassiker fra 1993 om Lille Kong Magnus, der utrolig præcist skildrede, hvordan jalousien tog fat i lille Magnus, da den lille ny stjal al forældrenes opmærksomhed. Thaulovs bog står bestemt ikke alene. Der er en anselig mængde børnebøger med lignende iagttagelser, og kendetegnende for langt de fleste er, at kun meget få af disse bøger ser positivt på det at få en lille størrelse/konkurrent ind i hjemmet, hvilket egentlig er ganske urimeligt. Senderovitz´ Paja er dog vældig glad for sin nye lillesøster. Det at blive storesøster er for Paja også en omvæltning, for nu er hun jo den store, som alle gør hende opmærksom på. Det giver en vis ansvarsfølelse og dermed en række forpligtelser, som Paja villigt påtager sig.

Historien er som vanligt fint illustreret af Lisbet Stevens, som fanger børnene lige der, hvor de er med bløde, runde og sympatiske illustrationer. Senderovitz´ bog om Paja minder en smule om Bjarne Reuters fremragende serie om Kaptajn Bimse og Goggeletten. Børnenes omgivelser har i begge romaner samme stoiske forhold til verden. Hvis ikke børnene bekymrer sig, er der ingen, der for alvor gør det. Det er en fremragende roman, fantasirig, sjov, spændende og varieret, men måske en anelse lang som oplæsningsbog betragtet. En strammere redaktion ville have været hensigtsmæssig i forhold til målgruppen.

EN stram redaktion er imidlertid lige præcis det, som Kåre Bluitgen har udøvet på Holbergs ubetalelige komedie fra 1731 om Rasmus Berg, alias Erasmus Montanus, der er så klog, at han kan undvære hovedet. Med Holbergs plads i den overflødige nye danske kanon er der i skolen klart behov for bøger som denne.

Det prisbelønnede par, Bluitgen og Karrebæk, har dog været i gang længe med Holberg gendigtningerne, længe før VK regeringen overhovedet var en tanke værd. Således har de tidligere udgivet formindskede, børnevenlige og velillustrerede udgaver af Niels Klim, Peder Paars samt af Jeppe på Bjerget på Agertofts Forlag. Bluitgen er en utrolig dygtig nyfortolker af Holberg. Med humor og sans for Holbergs særlige evne til at skildre lærde dummernikkers selvtilstrækkelighed og pøbelens erfaringsbaserede enfoldighed, får han hevet det væsentligste frem i historien. Bluitgen bibeholder mange af komediens dialoger og fremmaner masser af den situationsbestemte komik, som nutidens børn umiddelbart kan påskønne og derfor også grine ad.

Karrebæk sekunderer Bluitgen på eminent vis, så læseren bliver herved vidne til en meget elegant og underholdende pardans, som til fulde lever op til Holbergs komedier og værdigt kan viderebringe dem til nutidens børn. Det er helt klart en vinder fra en tid, hvor enlige mødre var sjældne og søskende en selvfølgelighed.