40 sider, 150 kr. (200 kr. som papbog). Gyldendal.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Strid, Jakob Martin
Palle P og Perlen   af Hansen, Marianne Iben
32 sider. 230 kr. Gyldendal
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Ranheimsæter, Jon

Billedbøger. Svære emner som venskab, ensomhed og sjæl gjort enkle.

I nogle billedbøger kan det, der er svært forklare, fremstå ret enkelt. Marianne Iben Hansen har i sine tidligere billedbøger bevist, at hun er god til at rime. I Palle P og perlen får hun rimet og fortalt om ensomhed og rigdommens mulige forbandelse på én og samme tid. Palle Ps drøm er at finde en skat. Han bor alene og har hverken mor, far eller venner. En dag finder han en kæmpestor perle og er endelig lykkelig. Hans drøm er gået i opfyldelse. Men så fortsætter historien på næste side med en tekst, der næsten tigger om at blive rappet: »Men da nattemørket kommer,/bli´r han bange og nervøs:/Hvad hvis skatten nu bli´r stjålet/af en røver, der går løs?« Det varer ikke længe, før Palle P anskaffer sig pistoler, sværd og kanoner for at beskytte sin kæmpe perle (selvfølgelig købt steder som Sværdgiganten, Guns´r´us og Jysk kanonlager).

Og dagen kommer, hvor Palle P måske får brug for sine velpudsede våben. Jon Ranheimsæter har illustreret historien med rå, tegneserieagtig humor. Han har en skarp, klar streg og kontrasterer virtuost mellem det idylliske og det rigtig uhyggelige. Hvis man ellers er til at rappe historier af sig, vil man nyde denne, der får forklaret det essentielle ved venskab og rigdom via hypermoderne vers. En bog, der helt sikkert vil holde til mange gennemlæsninger! Det enkle formår Jakob Martin Strid også at præstere i sin billedbog, Mimbo Jimbo. Han vandt i år Kulturministeriets illustratorpris for sin 160 siders ordløse tegneseriegrafiske bog Strid, som med enkle tegninger giver betragteren et billede af en fascinerende højteknologisk verden, som har masser af udfordringer. Strid var dog henvendt til de større børn, mens Mimbo Jimbo klart er for de mindste. I denne bog møder vi elefanten Mimbo Jimbo, der bygger sig en helikopter og tager flodhestevennen Mumbo Jumbo op på en flyvetur. På vejen redder de en lille tiger og et andet lille dyr fra en sulten krokodille. Strid bruger klare farver, der stråler som små, forskelligt farvede sole, når man vender bogens sider. Han har bevaret en troskyldighed og barnlighed, der er charmerende og smitter af på karaktererne og historien. Mimbo Jimbo er en meget sympatisk bog for de mindste og kan derfor også fås som papbog. Så kan man også virkelig tygge sig gennem historien. Og det er ok - det er et dejligt simpelt univers, som man rigtig gerne vil smage på.

Charmerende er også Katrine Marie Guldagers historier om Anton. Hun udgav den første historie for et par år siden, også illustreret af Kirsten Raagaard, og nu følger så Anton og tingenes sjæl. Det første, man umiddelbart lægger mærke til, er formatet. Det er en stor bog, noget større end A4, hvilket virkelig giver gode muligheder for at Kirsten Raagaard kan boltre sig med penslerne. I modsætning til især Strid, som bedst kan lide at fremhæve det, som er vigtigt, og så lade baggrunden være noget mere anonym, så fylder Raagaard siderne med en masse streger og ikke mindst farver. Katrine Marie Guldager har, udover digte og romaner, skrevet mange historier for børn. Der er meget tekst i bogen, og typografien er, i forhold til bogens størrelse, noget lille. Historien handler om Anton, der tror, at tingene har sjæl. Han taler derfor med sin cykel, med træerne og med sin skoletaske. Forældrene siger, at Anton bare er pjanket, men morfar kan man heldigvis bedre tale med. Det er en meget stille, tænksom historie, der først og fremmest lægger op til en diskussion mellem oplæser og lytter(e).