Hør og se en bog

Tavs   af Hübbe, Camilla
App til iPad. Intropris 79 kr., herefter 99 kr. Høst.& Søn
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Meisler, Rasmus

Hør og se en bog E-BOG App til iPad. Bogen Tavs bliver til tegneserie, musik, film og bog på én gang. Det er fantastisk fantasirigt.

Tavs handler om drengen Tavs på 13 år, som savner sin netop afdøde tvillingebror, Teo. Bogen udkom sidste år og fik en masse ros fra anmelderne. Nu, mere end et år efter, er bogen udkommet som e-bog, en e-bog, der er meget forskellig fra alle de andre e-bøger på markedet. Selve bogen er lidt vanskelig. Den kræver en vis indsats at læse. Men når man først er kommet ind i den, venter der en stor oplevelse. Efter en indledning, hvor vi hører om Tavs´ flytning til Tokyo, kickstarter historien for alvor, da Tavs af faren tvinges til at optræde med sit fløjtespil sammen med musiklærerens datter Shiro.

Det foregår på et af Tokyos dyre hoteller, og faren har inviteret alle sine vigtige forretningsforbindelser. Tavs mister modet på scenen og løber op på et hotelværelse for at gemme sig. Herfra begynder en fantastisk rejse: Tavs hentes af en tudse, der bringer ham til en mærkelig parallel verden. Han er ganske vist stadig i Tokyo, men der er ingen mennesker. Alt er forfaldent. Han møder en kæmpe, der vil spise ham til frokost, mens døde sjæle flyver rundt. Tavs skal rejse til Skrækkens bjerg, hvor han skal mødes med sin afdøde bror Teo. For at komme dertil skal han flyve på en flue og undgå alskens farer. E-bogen begynder ganske uskyldigt med at ligne en almindelig e-bog, som man kan bladre i. Men fra det øjeblik, hvor Tavs hentes af tudsen, forvandles e-bogen til en interaktiv fortælling, hvor tekst, lyd og billede blandes på overraskende måder.

Først er det blot lidt grove tegneseriesekvenser, hvor man for eksempel ser tudsen hoppe i åen, hvorefter teksten kommer frem. Så begynder baggrundsmusikken, men teksten dukker op på skærmen lidt efter lidt. Og senere, næsten da Tavs er ved Skrækkens bjerg, bliver teksten læst op, så oplevelsen nærmer sig en film. Så vender teksten tilbage, sammen med musikken. Blandingen bliver hele tiden ved med at overraske. Lige præcis bogen Tavs egner sig rigtig godt til dette format. Den drømmende, farlige rejse er en rejse ind i Tavs´ indre verden. Hans mareridt bliver levende for læseren på en helt anden måde, når man føres ind i hans indre verden ved hjælp af lydog billedeffekter. Der er med andre ord masser at hente, og app´en er med til at vise, at bøger godt kan tilføres nye dimensioner, hvis man bruger nok energi på at overføre dem til et nyt medie.