Kaotisk magi

Kaostvillinger 2: Monstrene.   af Nix, Garth
På dansk ved Lisbeth Valentin Madsen, 325 sider, 250 kr. Forlaget Rosenkilde & Bahnhof
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Williams, Sean

Fantasy. Tvillingerne Jack og Jaide er ikke så gode til at styre deres magiske evner. Og så kan det godt blive svært at bekæmpe det onde.

Garth Nix er en af mine absolutte yndlingsforfattere, når vi taler fantasy. Han finder på temmelig omfattende universer, der hænger sammen på de mest overraskende måder. Serien om kaostvillingerne har han skrevet med Sean Williams, som er en anden australsk forfatter. Williams har skrevet omkring 40 bøger i forskellige genrer. Han er blandt andet forfatter til en temmelig populær Star Wars-serie baseret på filmene med samme navn. Kaostvillinger foregår i en lille australsk kystby ved navn Portland. Tvillingerne har magiske evner, men er ikke ret gode til at styre dem: Det er derfor, de kaldes for kaostvillingerne. Jack kan lave magi med mørket, og Jaide kan trylle med solens kraft. Deres far er en vogter, som kæmper mod det onde. Desværre provokerer faderen magiske reaktioner hos børnene. Det giver mange problemer, fordi børnene ikke kan styre deres evner. Derfor må faderen rejse langt væk, indtil børnene er blevet dygtigere. Moderen er helt almindelig og er paramediciner på en redningshelikopter. Hendes vagter varer ofte flere dage, og derfor bor hun og børnene hos Bedstemor X. Bedstemor er en barsk heks med en uforlignelig styrke. Det er hendes opgave at træne børnene, så de lærer at kontrollere deres kræfter. Portland er en særligt sikker by, fordi der er fire vogtere, der holder det onde væk. I første bind var den første vogter under angreb, og det lykkedes børnene at redde vogteren med en kombination af held og mod. I andet bind er en anden af byens vogtere under angreb. Men hvem vogteren er, er en hemmelighed, og Bedstemor X vil have, at børnene blander sig helt udenom. Det kan de selvfølgelig ikke, for det onde er kommet tættere på dem, end de nogensinde kunne forestille sig. Det hele bliver mere kompliceret af, at Bedstemors katte har deres egen kamp at udkæmpe, og at denne kamp måske også har noget med det onde at gøre. Selv om der sker temmelig meget i bogen, oplever man ikke historien som hektisk. Forfatterne giver sig tid til at fortælle historien, og det er helt rart. Der er underholdende kapitler, hvor det mest er sjov og ballade, for eksempel da Jack og Jaide skal rejse med toget til en nærliggende by for at besøge en ny veninde fra klassen. Helt pjattet er det ikke, for tvillingerne mistænker venindens far for at være ondskaben selv. Der er fire bind i serien, et for hver af vogterne i Portland. Men faktisk er bøgerne så populære i Australien, at der udover disse fire er udkommet et tillægsbind med flere historier med Jack og Jaide. Bog 2 hedder ganske vist Monstrene, men der er nu kun ét monster i bogen.