Det endelige opgør

Maze Runner 3. Dødskuren   af Dashner, James
Oversat af Thomas Munkholt. 336 sider. 200 kr. Høst & Søn.

Maze Runner 3. Det afsluttende bind i Maze Runner-trilogien holder niveauet.

I de to første bind af Maze Runner har vi fulgt en gruppe unge, der bliver brugt som forsøgskaniner i et videnskabeligt eksperiment. Forskerne i organisationen WICKED vil finde kuren til en meget smitsom sygdom, der forvandler mennesker til en slags frådende zombier. Det meste af verden er lagt øde af sygdommen. Kun ganske få kan modstå sygdommen, der påvirker hjernen, især under stress. De unge udsættes derfor for alverdens farer og ulykker for at undersøge, hvilke dele af hjernen der bliver påvirket af sygdommen.

Selve det videnskabelige plot er en temmelig usandsynlig ramme om en overlevelseshistorie, der foregår i et svimlende tempo. Hovedpersonen er Thomas, som engang var en del af WICKEDs forskerteam, indtil han fik renset sin hukommelse og blev sendt til labyrintens midte. Thomas har en kampvilje som få, og temaet i Maze Runner 3 er i høj grad, om han bør tro på WICKEDs projekt eller ej. I tredje bind ønsker WICKED at give Thomas og de øvrige overlevende i gruppen deres hukommelse tilbage. Men Thomas er i tvivl om, hvorvidt det er en god idé. Hvad kan der ske, hvis de påvirker hans hjerne igen? Kan han overhovedet stole på dem? Vil erindringerne være sande? Hans tvivl repræsenteres i romanen af de to piger Teresa og Brenda. Hvor Teresa er tro mod projektet, er Brenda vanskelig at greje.

Thomas har et kompliceret forhold til Teresa, som han var halvkæreste med i første bind, men som næsten slog ham ihjel i andet bind. Brenda har en dobbelttydig rolle og reddede Thomas´ liv i andet bind. Thomas beslutter sig for ikke at få sin hukommelse tilbage, men det accepterer WICKED ikke. Det er starten på et kæmpe opgør, hvor det bliver endnu vanskeligere at finde ud af, hvem man kan stole på.

Selv om rammefortællingen er svag, er den så tilpas enkel, at man kan fokusere på Thomas og hans venners overlevelseskamp. De psykologiske portrætter er nærværende og gode, især når de unge udsættes for ekstreme situationer. Forfatter James Dashner er blændende dygtig til at skrive. Hans replikker sidder lige i skabet, og hovedpersonernes overvejelser og kvaler træder skarpt frem i de mange pressede situationer, historien består af.

Bogen er gavmild med chokeffekter og actionscener. På den anden side virker personerne så tilpas virkelige, at historien aldrig bliver overfladisk. Det er simpelthen underholdning på højt niveau. Selv om serien hermed er slut, kommer der en såkaldt prequel i 2016, der fortæller om tiden før og under sygdommens udbrud.