72 sider. 249 kr. Gyldendal.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Bartolin, Hanne
Tante T   af Fupz Aakeson, Kim
32 sider. 209,50 kr. Forlaget Carlsen.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Bregnhøi, Rasmus

Nye danske billedbøger. Det er for... Ja hvem er det egentlig for?

NOGLE af Kim Fupz Aakesons oplæsningsbøger, som Pip og Papegøjer (1991) og Svendman (1994) hører absolut til genrens mest underholdende og rablende. Hans seneste historie, billedbogen Tante T er også sjov at læse op, fordi den handler om en gammel tante, der af kedsomhed erstatter alle ords begyndelsesbogstaver med et t: »Toddag, toddag. Teg til terne tave ten takke teverpostej tog togen tødbeder.« Gæt selv oversættelsen! Rasmus Brenhøi kan noget med farverne og mønstrene. Illustrationerne er pågående og frække, forvrængede og respektløse. Og kombinationen af en helt uigennemførlig oplæsningsøvelse med rigtige larmende illustrationer får om ikke andet lattermusklerne frem hos såvel oplæser som tilhører.

KIM Fupz Aakeson er meget produktiv. Og en anden nylig udgivelse er hans ordbog med forskellige ordforklaringer, som f.eks. »Uendelighed: Du tror sikkert at universet er uendeligt, men nej, der er en ende. En kedsommelig ende, pludselig stopper det hele derude, pludselig er der bare en tankstation og en skidesur tankpasser, og når du spørger om du kan komme videre med dit rumskib, siger han: Nej, du kan sgu ej. Det er slut, fis hjem, brormand.« Andre anmeldere har rost bogen, men jeg har meget vanskeligt ved at se det interessante ved den. Der er kun ganske få og yderst spredte guldkorn. Hanne Bartholin har til gengæld ydet en fantastisk indsats med kuriøse og udtryksfulde billeder, der mest er holdt i grålige og sorte farver, med en enkelt farve til at give opslaget en ekstra dimension. Det er dem, der gør bogen tilpas fængende til, at man alligevel vil bladre videre i den. Nok kan man på baggrund af bogen diskutere mangt og meget, men der er mange andre - og bedre - bøger, som kan tilbyde det samme.

EN af dem er Carlos og Co. som er skrevet af Oskar K., som er et pseudonym, og illustreret af Dorte Karrebæk. Det er godt nok en temmelig syret historie og vistnok skrevet efter indtagelse af ikke så få euforiserende historier på Hald Hovedgård. Bogens målgruppe er svær at definere, for det ligner grangiveligt en velillustreret oplæsningsbog, men handlingen er temmelig besynderlig for en sådan. Historien handler om hunden Carlos, som ryger cigaretter og har sure tæ´r og som savner nogen, der holder af ham. Han knytter sig til drengen Anton og en mus, og besøger på sin vej også Gud. Bogen er morsom at læse og læse op, og illustrationerne er helt ubetaleligt politisk ukorrekte. Jeg kvier mig ved at sige, at bogen er genial - dertil er den for syret til at få hoved og hale i, og jeg er ret sikker på, at langt de fleste børn og voksne vil synes, at den bare er for underlig. Sikkert er det dog, at den er ubeskriveligt anderledes og et eksempel på, at genren er sprælsk og svær at sætte ind i en definitorisk kasse.

ET rigtigt godt initiativ er Forlaget Forums prissætning af Kanonkongen. Billedbøger er ukristeligt dyre og helt uden for almindelige menneskers rækkevidde. Thomas Warmings bog kostede 99 kr. indtil den 15. oktober og derefter er prisen 219 kr. Det alene bør de have ros for. Kanonkongen er en historie om en kanonkonges rejse til en eventyrkongres på en hemmelig ø og retur. Det går over stok og sten og vil klart appellere til børn, der foretrækker krudt og kanoner fremfor dukker og balletskørter. Det er dog ikke en historie, man vil vende tilbage til, dertil er der for lidt at hente for den voksne, selv om børnene vil nyde den.

ANDERLEDES med Eske K. Mathiesens og Ursula Seebergs ganske korte og eksemplariske historie i Nu hygger vi os...?, som handler om nogle dyr, der på grund af regnen trodser deres indbyrdes forskelle og søger ly i den samme lille hule. Men så kommer der et pindsvin og fylder det hele. Ursula Seebergs tegninger udstråler varme og mætter øjnene helt kolossalt. Historien slutter brat med et spørgsmål og på den måde er bogen også rigtig god til at fremprovokere en samtale om situationer, hvor man oplever at blive trynet af folk uden situationsfornemmelse og empati.