Agent 0,07

Cherub – Mission 03: Arizona Max   af Muchamore, Robert
Oversat af Thomas Munkholt. 252 sider. 149 kr. Phabel.

Børneagenter. Nye drengehelte kan samle et automatvåben på under tre sekunder.

To 11-årige piger sendes alene af sted ud over indlandsisen en måneds tid og må overnatte i containere, som er blevet plantet rundt omkring i landskabet med det allernødvendigste til at overleve natten over. En mission? Nej, bare almindelig træning, før man kan komme i gang med de egentlige missioner. Sådan foregår rekruttering i Cherub, en særlig afdeling af den britiske efterretningstjeneste for forældreløse børn mellem 10 og 17 år. Dan (det er det sorte bælte plus et par grader) træner i et par kampsportstyper og kan klare de fleste situationer, som man kan forvente, at barske undercover agenter kan komme ud for. I dette univers styrkes børnenes karakter ved at udsætte dem for en vanvittigt hård træning underlagt sadistiske ledere. En prøvelse, der uden tvivl får det amerikanske marinekorps eliteuddannelse til at blegne i sammenligning. I Danmark og mange andre lande ville en sådan behandling medføre en lang fængselsstraf for børnemishandling. Men ikke her. Og en del af charmen ved historierne er jo også, at man ved, at helten klarer det til sidst, selv om de menneskelige træk hos helten til tider dukker op sammen med tvivl og mismod.

Hvor kommer det fra? Jo – børn ser også voksenfilm: de sluger Men in Black, Agent 007, Die Hard og alle de øvrige i samme genre. Ganske som mange voksne fantaserer de formentlig om, at de er helten i historien. Muchamores knaldromaner er en del af en spirende trend, der også i filmens verden har sidestykker som for eksempel Spy Kids-serien. Man kan blot kaste et lille blik på tegnefilmene: I Shrek er prinsessen karatemester, og Disney-heltinden Kim Possible redder verden om aftenen, mens hun passer sit gymnasium om dagen. I Muchamores romaner er det nu mest drengene, det handler om, selv om pigerne bestemt ikke viger tilbage, hvis der er udsigt til en god slåskamp.

Muchamore tilbyder børnene noget, der er mere realistisk end førnævnte film. Som der står i indledningen til bøgerne: »Her er der ingen superskurke med fjollede navne eller high-tech dimser forklædt som tyggegummi. De unge agenter i Cherub lever i virkelighedens kriminelle verden ... og den er ikke for børn.« Og tricket virker. Jeg nåede ikke at anmelde de to første bøger i serien, der udkom i efteråret sidste år, selv om jeg fik dem læst i hård konkurrence med min 11-årige datter. Arizona Max, som er den tredje i serien, blev bogstavelig talt revet ud af hånden på mig af bemeldte datter, da jeg kom hjem. Og stolt var hun, da hun sent dagen efter kunne melde at have læst den – denne gang før mig. Det sker ikke så tit, at hun når det!

Hovedpersonen i serien er 14-årige James Adams og hans søster Lauren på 11. I bind 3 skal James og Cherub-kollegaen Dave plantes i et topsikret amerikansk fængsel for ungdomskriminelle, hvor de skal blive venner med den ikke helt ufarlige Curtis Oxford. De skal herefter flygte fra fængslet sammen med Curtis og derved komme tæt på Curtis’ mor, den internationale våbenhandler Jane Oxford, som står næsten øverst på CIAs liste over de mest eftersøgte personer i verden. Den 11-årige Lauren skal være deres opsamler og hente de netop flygtede børn i en bil. Dave bliver imidlertid såret i fængslet, så James skal klare det hele selv, både inden for og uden for murene. Kort sagt: en rigtig tju-bang roman, effektfuld og skånselsløst underholdende. Naturligvis har serien også en hjemmeside (www.cherub.nu), den har fanklubber og skal snart filmatiseres. Rent litterært kan serien naturligvis langt fra prale af at kunne måle sig med klassikere, men det er heller ikke dens formål. Den opfylder et væsentligt behov hos især drengelæsere, der ikke rigtigt gider det følelsesladede og problemfyldte. De vil have action, og det får de i rigelige mængder her.