Guf for fantasyholics

Lady Fredag   af Nix, Garth
Oversat af ­Lisbeth Valentin Madsen. 284 sider, 250 kr. ­Bahnhof.
Vintersmeden   af Pratchett, Terry
Oversat af Svend Ranild. 361 sider, 279 kr. Borgen.

Fantasykomik To mesterlige fortsættelser i udpræget ­besynderlige verdener.

Terry Pratchetts bøger er vanskelige at undgå. De kan købes hvor som helst i verden. De har den egenskab, at historierne altid er selvstændige og dog ofte en del af en serie. Som regel passer de endda i størrelsen, hvad enten læseren nu er barn eller voksen. Eneste krav er et veludviklet humoristisk gen og evnen til at acceptere et usandsynligt, men strengt logisk univers.

Vintersmeden er Pratchetts tredje bog om den 13-årige Tiffany, som er i lære som heks hos den 113-årige miss Treason. Desværre kommer Tiffany en mørk nat i kådhed til at danse med selveste Vinteren i en traditionsrig og mytisk dans, hvor Tiffany uafvidende bliver stand-in for Foråret. Vinteren bliver voldsomt forelsket i Tiffany. Det sner med små Tiffany-formede snefug og Vinteren forsøger endda at blive til et menneske for bedre at kunne få Tiffany til at acceptere sig. Det er noget rod og nemmere bliver det ikke af, at Tiffany også skal hjælpe sin umulige veninde Annagramma fra at blamere sig, plus en hel del andre irriterende og utraditionelle småopgaver (som at fange en bortløben ost). Heldigvis har hun de ugudelige Små Blå Mænd til at hjælpe sig. De er på størrelse med en tommelfinger, er umådelig stærke, elsker druk og slåskampe og er i alle henseender frygtløse. Det er en herlig bog, på højde med de to første og velegnet til familiehøjtlæsning eller selvlæsning fra cirka 11 år.

Samme højtlæsningspotentiale har Garth Nix´ romaner ikke. De er også udstyret med et absurd, men logisk univers, som det kræver sin læser helt at forstå rækkevidden af. Lady Fredag er femte bind i serien om Rigets Nøgler. De kan ikke læses enkeltvis, så der er i virkeligheden tale om en fortløbende historie på lidt over 2000 sider.

Rammehistorien er, at Jorden vedligeholdes via et velsmurt, men bureaukratisk »hus«, som Skaberen har kreeret. Dette hus regeres af syv magiske væsner, hver med en ugedags navn. De har revet skaberens testamente (som er levende) i syv stykker for at beholde magten. Den astmatiske og ikke specielt modige Arthur får ved en fejl overdraget den første del af testamentet. Og så vil de andre magiske væsner af med Arthur så hurtigt som muligt. Det eneste, Arthur kan gøre for at forsvare sig, er at erobre samtlige de syv stykker, testamentet består af. De første bind brugte lidt tid på at præsentere universet, der både foregår på Jorden og i Huset.

Lady Fredag springer alle introduktioner over og trykker speederen i bund fra første side. Mere spændende bliver det næppe for de indviede. Garth Nix er en bemærkelsesværdig forfatter, der forstår at sprænge konventionerne i genrerne. Få kan som han blande virkelighed og fantasi, så billederne provokeres frem hos læseren, og samtidig få en neglebidende historie ud af det.