Kom og tag mig

Malice   af Wooding, Chris
Oversat af Lene Ewald Hesel. 375 sider. 348 kr. Flachs.

Gru. Ny illustreret ungdomsbog byder på uhyggelig rundtur i bussemandens virkelige verden.

Længere seriøse tegneserier i bogform kaldes på moderne dansk for graphic novels. Deres popularitet er stigende - ligesom også ungdomsbøger, der blander tekst og tegneserie, bliver mere almindelige. I disse bøger er tegneseriedelen tit bare en gimmick, der ikke spiller en direkte rolle i historien. Tegneseriedelen kunne lige så godt være skrevet i stedet for illustrereret. Alternativt ser man, at tegneserieillustrationerne fungerer som en slags udvidede illustrationer, der erstatter nogle af bogens sætninger. Det er imidlertid slet ikke tilfældet med Chris Woodings Malice, hvor tegneserien i sig selv er emnet for bogen.

Malice er navnet på en undergrundstegneserie om en skræmmende verden af samme navn, der regeres af Tall Jake. Denne Tall Jake er en slags bussemand, som børn har for vane at udfordre hinanden med. De viser mod ved at brænde nogle bestemte ting af i en skål og samtidig sige: »Kom og tag mig, Tall Jake!« Alle har hørt om tegneserien, men næsten ingen har set den - undtagen de børn, der på mystisk vis forsvinder kort tid efter... ind i tegneseriens grumme verden. Således er den tegneserie, der optræder i bogen, identisk med den tegneserie, som læseren ser. Når hovedpersonernes færden i Tall Jacks verden bliver tegnet, er det lige præcis de afsnit, som tegnes i den rigtige tegneserie. Dermed er det ikke muligt at læse bogen uden samtidig at forholde sig til den uhyggelige sort-hvide fortælling i billeder, som bogen med mellemrum har strøet ud over siderne. Her træder uhyrerne frem i en enkel og udtryksfuld stil, der ligner mangaens uden at være det.

Historien starter, den dag Luke finder et eksemplar af tegneserien og ikke kan modstå fristelsen til at udføre det ritual, der skal tilkalde Tall Jake. Dagen efter er han forsvundet.

Hans to venner, drengen Seth og pigen Katy, leder efter ham og begynder at tvivle på, at Tall Jake og Malice-verdenen bare er en skrøne. Seth udfører derfor samme ritual som Luke for at se, om det virker.

Det gør det! Herefter bortføres Seth til en skræmmende verden, hvor døden lurer bag hvert gadehjørne.

Imens lykkes det Katy at finde en sammenhæng mellem den virkelige verden og Malice. Den viden viser sig at være så farlig, at hun ikke længere er i sikkerhed hjemme. Hun tager derfor af sted til Malice for at lede efter Seth.

Malice er en veldrejet fantasy-krimigyserhistorie, der foregår i såvel vores verden som i Malice - denne fantastiske, uhyggelige og ondskabsfulde verden. Historien er ret kompliceret, og bogen egner sig nok bedst til unge over 13. Den engelske forfatter, Chris Wooding, er 32 år og er allerede en populær forfatter, der har 16 romaner på samvittigheden. I alt er hans bøger oversat til 20 forskellige sprog og et filmselskab overvejer at filmatisere Malice. Bogen er mesterligt illustreret af Dan Chernett, som besynderligt og uretfærdigt nok ikke har fået sit navn på omslaget - heller ikke på den engelske udgave. Hans illustrationer oser af uhygge og rammer tonen perfekt. Det eneste minus ved bogen er, at det kun er første del, læseren får serveret, og at den afsluttende og anden del først udkommer senere på året. Det er ikke rimeligt, at vi skal vente så længe på slutningen af historien!