Vær ikke snobbet

Opfør dig ordentligt - og vær en god ven   af Lemire, Sabine
128 sider. 99,95 kr. Carlsen.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Bregnhøi, Rasmus

Takt og tone. Fremragende, underholdende og moderne udgave af Emma Gad for børn i billedbogsalderen.

Opfør dig ordentligt, Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøis nye bog, er en guide til børn med de trafikregler, der gælder i omgangen med andre mennesker - en moderne børnependant til Emma Gads berømte Takt og Tone - Hvordan vi omgaas fra 1918. Hvis ikke man kender sin Emma Gad, kan man måske tro, at hendes bog om takt og tone først og fremmest er til for overklassen, der skal lære de andre at gebærde sig. Men den er alt andet end det! Emma Gad formulerede sit værdisæt ganske klart i sin bog: »Vær ikke snobbet. Vær ikke vigtig. Vær ikke underdanig. Vær fordringsfuld over for Dem selv, men ikke over for Andre.« Derfor giver det ekstra god mening, at Lemire og Bregnhøi har givet Opfør dig ordentligt undertitlen: og vær en god ven.

En takt og tone-bog for børn er særdeles relevant i dag, hvor andelen af børn, der primært ser hinanden over internettet, vokser. Den personlige ansigt til ansigt-kontakt bliver mindre, jo mere den moderne teknologi indtager hjemmene, og det kan derfor være svært at finde ud af, hvilke traditioner der gælder, når man omgås hinanden. Men hvis man lærer de gode omgangsformer tidligt, vil det være med til at formindske antallet af konflikter, såvel i hverdagen som på langt sigt. Det er Opfør dig ordentligt en glimrende hjælp til.

Bogen er delt op i 14 små kapitler. I det første, »Lær at hilse«, bliver læseren oplyst om, hvordan man giver hånd: »Du står over for den, du skal hilse på. Du smiler, kigger personen i øjnene og bukker overkroppen en smule frem. Du rækker højre hånd frem og trykker personen i hånden. Hverken for slapt eller for hårdt.« Bogen indeholder også eksempler på andre hilsener - knus, bare at sige hej osv. - og sjove billedeksempler på, hvordan man ikke skal gøre. Der er også afsnit om, hvordan man gebærder sig, hvis man kommer i skole og for eksempel skal hilse på en hel gruppe børn. Hilsen som et ritual og dets betydning er dermed behandlet ganske grundigt og fylder anvisningerne med mening. Hvert afsnit slutter af med ganske relevante »Tips til de voksne«. I hilsesammenhænge er det for eksempel helt på sin plads at bede forældre om at hilse »på samme måde på børn som på voksne. Hvordan skal man ellers lære at hilse, hvis de voksne taler hen over hovedet på én?«

De andre kapitler dækker emner som aftaler, invitationer, at være gæst, bordskik, sproget, påklædning og en række andre ganske dagligdags situationer. I slutningen af bogen er der et lille, praktisk spørgeskema, hvor barnet kan få testet, om det er et englebarn eller en møgunge. Jeg prøvede for sjov testen med min 14-årige, selv om han er for gammel i forhold til bogens målgruppe, og var noget forbløffet over, at han kom ud som et englebarn. Han ved i hvert fald, hvad man bør gøre - men det er åbenbart for sjældent, at jeg lægger mærke til, at han faktisk gør det. Av! Sabine Lemire er mor til fire børn og har tidligere forfattet en række aktivitetsbøger for børn og voksne, der rækker fra julepynt til madlavning. Hun danner også privat par med Ramus Bregnhøi, der har illustreret mere end 100 billedbøger og vundet adskillige priser. Måske er det Lemires evner som forfatter til aktivitetsbøger, der har gjort teksten i Opfør dig ordentligt så ligetil. Dét og så Bregnhøis gode blik for situationer og komik gør bogen til en virkelig fremragende og brugbar og helt usnobbet opslagsbog.