Farlige planer

Prodigy 2. Den udvalgte   af Lu, Marie
På dansk ved Jan Pock-Steen. Carlsen. 376 sider. 229,29 kr.

Legende. Drama om krig og ung kærlighed i et samfund under stærk forandring.

Marie Lu bragede ind på bestsellerlisterne med første bind i Legend-serien, der har den 15-årige June og den jævnaldrende Day i hovedrollerne. June er fra overklassen og allerede en veltrænet soldat, mens Day er opvokset i de fattige kvarterer og af nød er blevet kriminel. De bor i Republikken, en diktaturstat, hvor præsidenten, kaldet Elektor, har den totale magt. Et oprør har været på vej længe takket være en velorganiseret undergrundsbevægelse, som kalder sig Republikanerne. Historien foregår i USA i en fremtid, hvor opvarmningen af kloden har fået verdenshavene til at stige. Det, der er tilbage af USA, er nu delt op i to adskilte stater, Kolonierne og Republikken, der har været i krig så længe, alle kan huske.

I starten af andet bind sker der mange ting: Den gamle præsident dør, og hans unge søn med det lidt specielle navn Anden erstatter ham. Samtidig må Day og June slutte sig til Republikanerne for at overleve. Republikanerne stiller som krav, at Day og June hjælper med at dræbe den nye præsident og dermed skaber grundlaget for en revolution, der en gang for alle skal få diktaturstaten til at høre op. Planen er, at June skal indynde sig hos Anden og lokke ham i et baghold, hvor Day kan slå Anden ihjel. Det er en farlig plan, der forudsætter, at Anden og militærets juridiske system både frikender og tilgiver June for hendes forbrydelser. Anden er tydeligvis lidt forelsket i June, og June er ikke helt uinteresseret.

Hos Republikanerne møder Day igen sin veninde Tess, som Day næsten betragter som sin søster. Hun er i mellemtiden blevet ældre og er temmelig forgabt i Day. Anden viser sig at have nogle helt andre politiske idealer end sin far, og det går op for June, at Anden i virkeligheden vil ændre staten, så den bliver mere demokratisk.

Efterhånden som plottet ruller sig ud, bliver Day også mere og mere i tvivl om Republikanernes egentlige dagsorden. Marie Lu fortæller med stor indlevelse om Junes og Days forhold. Hun falder ikke for fristelsen til kun at fokusere på handlingen og de politiske intriger. Derfor bliver bogen i høj grad også en fortælling om kærligheden mellem June og Day, der vitterlig er meget forskellige. Plot og handling er indimellem lovlig forudsigelige, for selvfølgelig har læseren for længst regnet ud, at Anden ville være sympatisk, længe inden June lader sig tage til fange. Det tager derfor lidt tid, før tingene for alvor bliver interessante. Men det lykkes heldigvis forfatteren at ændre billedet i anden halvdel af bogen, hvor bipersonerne får lov til at træde mere frem og gøre slagets gang mere uigennemskuelig. Afsluttende bind i serien udkommer til september.