Elektrisk historie

Verdens navle   af Altschuler, Sally
328 sider, 269 kr. Gyldendal

Sally Altschuler skriver gerne meget mundret, med et blink i øjet og uden at glemme, at den unge læser skal holdes fængslet med spænding og humor. Med sin nye roman, ´Verdens navle´, har Sally Altschuler, godt hjulpet af forlaget Gyldendal, forsøgt at forene bog og internet efter mottoet ´If you can´t beat them, join them´. For børnene og de unge bruger mere og mere tid foran computeren, mest på bekostning af fjernsynet, men så sandelig også på bøgernes. Selv om det siges at virkeligheden som oftest overgår fantasien, så har den ikke været karrig med hensyn til nettets muligheder.

´Verdens Navle´ handler om Slottet, som er en isoleret del af internettet, der er vokset ud af ingenting, og som ikke umiddelbart har forbindelse med det øvrige internet og virkeligheden. I Slottet har de egen skabelsesberetning (det er selvfølgelig Strøm, der er deres Gud...), og bag hver en dør i Slottet gemmer der sig en ny verden. Her vil den onde Aranea forsøge at stjæle den nøgle, der åbner op for, at man kan rejse til virkeligheden, men som samtidig betyder undergang. Hendes plan er at komme til virkeligheden og slette Slottet fra denne verdens harddiske. For at få hjælp til at besejre hende, beslutter nogle af Slottets beboere sig for at hidkalde hjælp fra virkeligheden. Og denne hjælp ender med at blive drengen Allan, der via en tilsendt virtual reality visir og handske kan koble sig på nettet og komme hen til Slottet.

I romanen er det lige som om det altsammen minder om noget, man enten har læst eller hørt om før, bare ikke sat sammen på den måde. Slottet kunne være inspireret af Tad Williams mesterlige Otherland serie, og et par af hovedpersonerne: stifinderen Traver og hans ven Boganis er som taget ud af Tolkien. Den lille, men kloge og stærke samurai, Han Zen, kunne, krydset med narren Ludo, minde om Altschulers egen karakter Uman Beg fra hans debutroman, ´Jordens Salt´. Aranea er udspekuleret ond, men kunne, hvis vi holder ved associationerne, sagtens være heksen fra Lewis´ Narnia-bøger. Det er helt i internettets ånd, og heller ikke de dårligste forbilleder at have, men skal jeg være helt ærlig, så kunne eftersmagen godt være stærkere. Den eneste virkelig anderledes karakter er Delia Dobell, der som navnet antyder, er dobbeltydig. Hun kan, som den eneste i Slottet, komme ude på nettet uden at blive hjemsøgt af virusdræbere. Herudover findes hun på en måde i virkeligheden, da hun er hovedperson i en celeber animeret tv-serie. Tv-seriens forhold til Slottet og virkeligheden er kompliceret, men giver dybde til bogen. En dybde, som heldigvis fastholdes, når Altschuler bevæger sig i og omkring Allans omverden, nemlig skolen, veninden/kæresten Beatrice og hendes mor, samt hans forældre og deres problematiske forhold.

Da bogen nu skulle smage lidt af fisk har Gyldendal og forfatteren også skabt Slottet og Delia Dobell på nettet. Det og lidt andet kan man så gå ind og finde på www.verdensnavle.gyldendal.dk. I virkeligheden er der tale om enkelte animationer og tekster (mest fra bogen), der er lagt på nettet som en gimmick. Det er da en god start. Ideen med at koble romanhistorie og internet sammen er slet ikke dårlig. Man kunne sagtens forestille sig en endnu tættere integration, som man ser det hos enkelte lærebøger (ofte amerikanske), som har hele hjemmesider, der retter sig mod studerende (og lærere) og understøtter bogens tekster med animationer, tests, uddybende forklaringer og andet godt. Ja, ja højlitterært er det ikke, men fandens underholdende kan vi jo ikke løbe fra, at det er.

Så langt er vi ikke nået med ´Verdens navle´. Men det kommer en dag. Det er jeg sikker på. Indtil da kan man læse ´Verdens navle´ som et spændende sammensurium af historier, der foregår på flere planer og steder på én gang. Resultatet er originalt og scorer højt på underholdningsbarometeret. Rent litterært kan man godt tillade sig at være mere forbeholden.