Overlæreren og prinsessen

Gudernes skæbne. Erik Menneskesøn 4   af Olsen, Lars-Henrik
434 sider, 249 kr. Høst & Søn.
Skyggeporten   af Kaaberbøl, Lene
240 sider, 99 kr. i paperback, 199 kr. i ordinærudgave. Phabel.

Eventyr. Politiske og apolitiske eventyr. Lars-Henrik Olsen og Lene Kaaberbøl går hver sin vej.

Selv en diskussion om Muham-med-tegningerne har Lars-Henrik Olsen formået at få med i det nye, fjerde og afsluttende bind om Erik Menneskesøn, Gudernes skæbne. Første bind udkom i 1986 og de utilsigtede fortsættelser er dukket op med ujævne mellemrum siden da. Tredje bind, Kvasers blod, var således også et afsluttende bind. Dette fjerde bind handler om Ragnarok, hvor blandt andre Odin, Thor, Fenrisulven og Midgårdsormen dør ganske som spået af Vølven, hvorfor vi næppe skal forvente flere bind i serien, hvilket forfatteren da også gør opmærksom på i et efterord. Lars-Henrik Olsen er dygtig til at spænde ben for sig selv, hvilket er irriterende, når nu manden rent faktisk har en god historie at fortælle.

Men Olsen er desværre en yderst belærende fortæller med et omfattende politisk budskab, han skal af med, og det er derfor først 100 sider inde i bogen, at den egentlige historie i Valhal rent faktisk går i gang. Rammefortællingen bliver ikke engang afsluttet, hvilket er sjusket, når nu Olsen bruger en fjerdedel af bogen på den, og Erik bruger en del krudt i Valhal på at tænke over, om hans ven Thomas er død i den flodbølge, de løb fra, da Erik ganske heldigt bliver reddet af aserne.

Læseren anbefales derfor at springe hele 1. del af historien over. Man går ikke glip af noget udover en kladde til en turguide til Færøerne og Island. Vel ankommet i Valhal lader Lars-Henrik Olsen omsider Erik sprinte af sted, og kun stedvis overtager Olsens politiske projekt dialogerne. På trods af et kanongodt omslag af Erik Hjorth Nielsen er det ikke et ubetinget positivt indtryk, romanen efterlader, selv om Lars-Henrik Olsen mange steder lader historien folde sig ubesværet ud og koncentrerer sig om at fortælle fremfor at docere.

LENE Kaaberbøl er ikke ude på at opdrage og påvirke, men på at underholde. Hun sørger altid for at tage én med på eventyr på første klasse, hvor man finder den bedste udsigt og den ypperste service. Hun fik sit helt store gennembrud med »Skammerserien« og har siden haft vældig travlt, blandt andet med at etablere eget forlag i et samarbejde med ArtPeople, da hun ikke finder, at de etablerede forlag gør nok for bøgerne. Hendes nyeste roman, Skyggeporten, er tilsyneladende ikke en del af en serie, og sælges både som paperback til 99 kr. og som hardback til 199 kr. Så bogen er til at betale!

Historien handler om den stumme Anna, der bor sammen med sin far, en kendt kunstmaler. Han har dog mistet gejsten efter morens forsvinden syv år forinden i det kæmpestore hus, de boede i. Faren er af en eller anden grund bange for, at huset også tager Anna fra ham, og derfor bor han og Anna i det gamle drivhus i baghaven og bruger udhuset som badeværelse. Indblandet i historien er også Asian, født i Danmark, men af udenlandsk oprindelse. Asian er netop blevet smidt ud fra sit hjem, fordi han ikke kan klare morens nye mand. Han går i klasse med Anna, og de finder sammen ved et af skæbnens luner.

I huset finder Anna og Asian en nøgle og en underlig tegning under gulvtæppet. Modet svigter dem, men det ender med, at Asian en nat tager turen gennem gulvets tegning til et mærkeligt land, og siden rejser Anna også ind i en verden, hvor hun er prinsesse, og den der har evnen til at slutte den ufred og ulykke, som har hersket de sidste mange år – og samtidig til at genfinde den mor, hun har savnet så inderligt de sidste syv år. Det er en elegant, effektiv, spændende og velskrevet historie. Uden dikkedarer.