De 3 måske 4, bind 2: To fruer med et smæk   af Zimakoff, Daniel
96 sider, 130 kr. Gyldendal
Roger & Åge og millionerne   af Højberg, Jim
72 sider, 200 kr. Klematis
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Streich, Oliver

Drengelitteratur. Der skal ske noget fra side et, hvis drenge skal læse. Og det gør der bestemt i disse bøger.

På trods af ligestilling og al snak om kvoter om kvinder i bestyrelsen har man en tendens til at glemme, at der stadig er stor forskel på drenge og piger. Selv om det kan virke klichéagtigt, så er drenge mere urolige end piger. Hvor piger ofte kan sidde og nørkle med perleplader i timevis, så bliver drengene trætte af det i løbet af ingen tid. Der sidder en uro i benene på dem. Der skal ske noget! Tendensen afspejles i uddannelsessektoren: 32 procent af drengene har en videregående uddannelse eller er i gang med en, når de er 25, mens det gælder for 46 procent af pigerne.

Samme tendens gælder for læsning. Pigerne læser generelt mere end drengene. Drengebøger skal være væsentlig mere actionprægede end pigernes. Der skal ske noget fra side et, ellers mister drenge hurtigt interessen. Daniel Zimakoff er rigtig dygtig til at skrive letlæste bøger for drenge. Hans nye serie hedder De 3 måske 4, og handler om de tre brødre, Benjamin, Christian og Adam, som roder sig ud i alverdens ulykker. Ikke mindst på grund af drengen Parly, som er temmelig uforudsigelig. I første bind »låner« drengene penge af mor og far til at købe is fra Hjemis-bilen. For at betale isene tilbage sælger de isene stykvis. Desværre bliver de penge, de har tjent på at sælge isene ved sportshallen, stjålet. Med lidt hjælp fra den mærkelige Parly lykkes det til sidst at opklare tyveriet. I andet bind, To fruer med et smæk, bliver de tre drenge inviteret til stor fødselsdag hos selv samme Parly, der bor med sin onkel i en luksusvilla på Strandvejen. Eller gør han? For lige pludselig kommer der en sur dame ind og afbryder festen, mens Parly lige så stille forsvinder. For at gøre ondt værre bliver hendes lille hund hundenappet.

De tre drenge føler sig ansvarlige og prøver at finde kræet, inden damen betaler løsesummen. Det er ikke dyb litteratur, bevares. Men det er sjovt og let at læse for de drenge, der lige akkurat er begyndt at læse »rigtige« bøger selv. En lidt anderledes type historie, denne gang for drenge, der er kommet i tredje klasse, kan man finde i Roger & Åge og millionerne af Jim Højberg. Her er skriften måske nok lige lille nok, men historien fejler ikke noget. Byens bank er blevet røvet midt om natten. Politiet mistænker Åge, men hans søn, drengen Roger, ved naturligvis bedre. Sammen med sin nabo og klassekammerat, Casper Olsen, beslutter han sig for at opklare mysteriet. Kvikke læsere kan her gætte med og se, om de opklarer mysteriet før Roger og Casper.

Begge bøger er naturligvis forsynet med illustrationer. Zimakoffs bøger er lidt sparsomt illustreret med Anders Breums ikke altid spændende stregtegninger, mens Oliver Streich har fået lov til at boltre sig med meget udtryksfulde farveillustrationer.

Det vigtigste, når børn er begyndt at læse, er ikke, at de læser de såkaldt »gode« bøger, men at de i det hele taget finder glæden ved og i læsningen. Det er bøger som disse med til. Tak for det.