Det døde land

Gudløs. Det døde land 3   af Ottesen, Josefine
282 sider, 200 kr. Høst & Søn

Forskere leger Gud og vil designe det nye menneske. Imens kæmper mennesker og mutanter for at overleve i en verden, der er kollapset.

I den første bog bor Jonah i et lille, primitivt samfund, hvor alt nyt er forbudt. Jonah lærer her i al hemmelighed at læse. Jonahs forældre gemmer en række forbudte bøger. Via dem finder Jonah ud af, at de Ældste i byen holder sandheden om verden skjult for ham. I vrede dræber han sin bror og flygter ud i mutanternes ødemark.

Krigeriske mutanter I andet bind fungerer Jonah som mutanternes læser og tekniske fixer. Jonah kan læse brugsvejledninger. Han er kvik og har teknisk snilde, så han kan reparere radioer og våben, hvilket gør ham til en eftertragtet mand blandt de krigeriske mutanter. Det lykkes ham at flygte ind til en avanceret by, som forsker i genetik og vil designe det nye menneske. Jonah finder her en stor glæde ved at få lov til at lære og få adgang til al den viden, han måtte ønske. I dette tredje bind er Jonah kommet alvorligt i tvivl om forskerbyens måde at se verden på. De vigtigste forskere får indopereret en lille chip, der kan fjerne ubehaget og bivirkningen ved følelser. Så kan forskerne nøjes med at foretage fornuftige valg, der ikke er præget af følelser. Takket være de manglende følelser ser forskerne nærmest sig selv som små guder: De kan skabe nye mennesker, og lige så uproblematisk beslutte at dræbe dem, hvis ikke de udvikler sig som ønsket. Jonah er først som forskerne, men en grum oplevelse får ham til at vågne op. Han forstår pludselig, at den manglende respekt for den enkelte i den moderne forskerby stort set er den samme, som den Jonah oplevede i sin landsby. Derfor flygter han fra forskerbyen og ud i ødemarken igen, hvor han får arbejde som fixer i en handelskaravane.

En grum verden Jonah har nu fejlet så mange gange og været årsag til så mange dødsfald, at han ikke længere tror på sig selv. Han længes efter døden, for han kan ikke finde meningen med livet. Men hans arbejdsgivere tillader ham ikke at dø, fordi han er så værdifuld som arbejdskraft. Jonah må slås med både sig selv og med en barsk omverden, før Josefine Ottesen i bogens slutning tilbyder såvel ham som læseren lidt håb.

Det døde land er en imponerende bedrift - en trilogi om grum magtesløshed og en verden, der er af lave. Med en klog og utilpasset dreng i en hovedrolle, han dybest set ikke ønsker. Jonahs desperation og angst er så nærværende, at læsningen for alvor bliver til en dybfølt oplevelse.