Hvad hvis min lykke koster din ulykke?

Valget   af Engell, Sarah
352 sider. 199,95 kr. CarlsenPuls

Samvittighed. Stærk ungdomsroman af Sarah Engell om at vælge mellem hjerte og hjerne.

De store eksistentielle valg stilles oftest, mens man er ung. Hvad tror man på? Hvad vil man i det hele taget med sit liv? God ungdomslitteratur aktiverer hele følelsesregistret og stiller de svære spørgsmål på en måde, som kan vække selv den mest søvnige læser.

Måske er det derfor, Young Adult-litteraturen har mange voksne læsere - faktisk så mange, at børnebogsforlaget Carlsen netop har lanceret en linje, CarlsenPuls, hvis målgruppe er såvel unge som voksne læsere.

Første udgivelse er Sarah Engells roman Valget. Her er hovedpersonen den snart 18-årige Xenia, der sigter mod at blive Etisk Partis nye frontfigur. Hun arbejder som frivillig på Hovedbanegården sammen med en gruppe, der tager imod flygtninge, der ankommer med toget. En dag dukker en syvårig febersyg syrisk pige op på Hovedbanegården. På pigens arm har nogen på engelsk skrevet, at hun må til Sverige og søge asyl. Hvis pigen bliver afleveret til politiet, skal hun søge asyl i Danmark, og så har de frivillige forhindret hende i at blive forenet med sin eventuelle familie i Sverige, for det danske asylsystem maler langsomt og ubønhørligt.

Xenia har et stort hjerte og vælger at tage Lilas, som hun hedder, med hjem, indtil de frivillige finder ud af mere om hende.

Problemet er bare, at det er ulovligt, og at det kolliderer med Xenias ambition om at blive udpeget som en af Etisk Partis folketingskandidater. Samtidig føler den travle hovedpersons veninder sig svigtet af hendes manglende interesse, og da en af dem bliver forulempet af en udlænding, bliver de decideret vrede på hende over hendes engagement i den fremmede pige. Pressen tippes, og snart begynder de første dødstrusler at dukke op på Xenias dørtrin og på de sociale medier. Etisk Parti har tildelt Xenia en spindoktor, der skal hjælpe hende med at begå sig i politik, og han presser på for, at hun afleverer pigen på et flygtningecenter, mens partiet truer Xenia med at få hende afsat som formand for ungdomsafdelingen.

Sarah Engells gennemresearchede roman har virkelig styr på asylpolitikken, modtagelseslejrene og de frivilliges arbejde, og det er imponerende, at hun kan skrive om den personlige samvittighed, uden at bogen nødvendigvis skal læses som et partsindlæg i udlændingedebatten.

Sprogligt er Valget direkte, når det er Xenia, der fortæller. I hvert andet kapitel er det Lilas, der næsten i eventyrform yderst kort fortæller tingene ud fra sit barneperspektiv. Det kan virke forstyrrende i forhold til romanens fremdrift, men når man læser bogen anden gang, giver Lilas tekst virkelig mening. Her mærker man behovet for at få det forfærdelige på afstand, selv om det er umuligt at ignorere det.

Empati og rationalitet er netop nu et heftigt debatteret emne: Visse forskere hævder, at man tager dårlige beslutninger, når man lægger for meget vægt på empati.

Omvendt kan det være vanskeligt at overbevise de fleste om, at det stik modsatte, rene rationelle regnearksbeslutninger, skulle være lykken. I Valget er det netop empati og rationalitet, der støder sammen. I hvor høj grad skal man sætte den enkelte over det fælles? Hvor meget skal man ofre sig for en fremmed? Sarah Engell konfronterer læseren med spørgsmålet, og det får hjerne og hjerte til at boble over af modsatrettede tanker og følelser. Valget er simpelthen vedkommende og medrivende læsning.