Disse billedbøger kræver tid og fordybelse – og viser barnet, hvor meget verden har at byde på
Oversat af Anne Lund Gillesberg. 48 sider. 299,95 kroner. Forlaget Gutkind
Oversat af Anna Schmidt Andersen. 64 sider, 199,95 kroner. Forlaget Forlæns
Illustrator: Lesiv, Andrij
Man skal give sig god tid til at forklare sit barn alverdens ting i disse to nye, kunstnerisk fremragende billedbøger, der kræver tid til fordybelse
Den schweiziske psykolog Jean Piaget er kendt for sine teorier om børns mentale udvikling.
Ifølge hans teorier begynder barnet omkring de syv år at organisere verden i kategorier og relationer. Når de kommer til cirka 11-årsalderen, får de en mere videnskabelig tilgang til oplevelser og vil ikke tro på hvad som helst.
Der er derfor også masser af bøger, der understøtter lige præcis den udvikling. I min barndom var det især børnebogsforfatteren Richard Scarrys (1919-1994) bøger, man brugte. Scarry skrev og tegnede over 300 sympatiske billedbøger, som tilsammen solgte 100 millioner eksemplarer verden over. Hans bøger var forbilledligt enkle, selvom bogsiderne emmede af heftig aktivitet, og gav børn et godt værktøj til at sætte ting i en sammenhæng.
Bøger som ”Bondegården”, ”Den travle by”, ”Min store bog om biler og andet på hjul” fortabte sig i alle mulige detaljer. Lige fra, hvilke dyr man kan finde på en bondegård, og hvor mælken kommer fra, til forklaringer om, hvad politi og brandvæsen laver, og hvad de kører i.
en schweiziske psykolog Jean Piaget er kendt for sine teorier om børns mentale udvikling.
Ifølge hans teorier begynder barnet omkring de syv år at organisere verden i kategorier og relationer. Når de kommer til cirka 11-årsalderen, får de en mere videnskabelig tilgang til oplevelser og vil ikke tro på hvad som helst.
Der er derfor også masser af bøger, der understøtter lige præcis den udvikling. I min barndom var det især børnebogsforfatteren Richard Scarrys (1919-1994) bøger, man brugte. Scarry skrev og tegnede over 300 sympatiske billedbøger, som tilsammen solgte 100 millioner eksemplarer verden over. Hans bøger var forbilledligt enkle, selvom bogsiderne emmede af heftig aktivitet, og gav børn et godt værktøj til at sætte ting i en sammenhæng.
Bøger som ”Bondegården”, ”Den travle by”, ”Min store bog om biler og andet på hjul” fortabte sig i alle mulige detaljer. Lige fra, hvilke dyr man kan finde på en bondegård, og hvor mælken kommer fra, til forklaringer om, hvad politi og brandvæsen laver, og hvad de kører i.
Et lille kunstværk De to billedbøger vælger helt forskellige tilgange til opgaven. Forfatterne til den første bog, ukrainerne Romana Romanishin og Andrij Lesiv, modtog i 2018 en Bologna Ragazzi Award.
”På vej" er deres tredje børnebog og handler om alle de måder, vi bevæger os på, og hvor vi kommer fra.
”På vej” handler om bevægelse, det vil sige om alle de måder, vi mennesker, dyrene, naturen og selve planeten bevæger sig på. Bogen er et lille kunstværk, og med sine klare Pantone-farver guider den læseren til en naturlig bevægelse gennem bogens sider.
Teksten i sig selv er ikke særlig velegnet til oplæsning, idet den fungerer mere som en slags orientering til den voksne, der så kan forklare meningen til barnet. Det er egentlig ikke ment som en hård kritik, for teksten er faktuel og meget enkel.
Et eksempel: ”Silkevejen var det mest kendte netværk af handelsruter fra Kina til Europa og Middelhavsområdet. Allerede i det 2. århundrede f.Kr. blev silke, porcelæn, krydderier, papir og mange andre varer transporteret via disse ruter.”
Det er ikke, fordi det er svært at læse, men et barn på fem-ni år vil næppe forstå, hvad en handelsrute er, eller få billeder af kameler og skibe på nethinden, når man tænker over, hvordan man transporterede varer.
Et andet eksempel at fremhæve er: ”Caminoen fører til den spanske by Santiago de Compostela. Pilgrimme har vandret ad denne rute siden middelalderen.”
Hvad er middelalderen? Er det, når man er middelgammel? Og hvad er en pilgrim? Det er ikke forkert eller svært, men man må regne med, at børn endnu ikke er helt med, hvis man bare læser op. Til gengæld kan man bruge lang tid på hvert opslag, efterhånden som man forklarer de enkelte ting og skaber en referenceramme for barnet. Derfor kan bogen faktisk vare flere dage.
Det er som sagt en smuk bog, opslagene bevæger sig fra tematik til tematik og giver stærke billeder, som man kan forholde sig til. Den kan sagtens blive en af barnets favoritter, hvis man tager sig nok tid til formidlingen.
Mylder af detaljer
En anderledes og billedlig vild tilgang til kategorisering finder man hos Neil Packers ”Del af det hele – en historie om at sortere og kategorisere”. Også Packer vandt Bologna Ragazzi Award, nemlig i 2021, endda for lige præcis denne bog.
I bogen følger man drengen Arvo, som kategoriserer alt det, han ser. Opslaget af hans familie viser slægtslinjen tilbage til hans tipoldeforældre og angiver, hvor mange procentdele dna Arvo deler med dem.
Arvos kat bliver sat ind i et linnésk hierarki, som bliver afbildet på næste opslag. I modsætning til ”På vej” er teksten i ”Del af det hele” utrolig enkel: ”Efter skole kører Arvos far ham til violinundervisning i bilen. Bilen hører også til i en større gruppe. Den er et fartøj: noget, vi bruger til at rejse med.”
Til gengæld er billedernes komposition fuldstændig svimlende kompleks, selvom de enkelte tegninger fremstår en smule gammeldags. Fartøjsopslaget indeholder transportkøretøjer til luft, vand, erhverv, militær og vand. Der er godt og vel 113 fartøjer på opslaget, inklusive Arvos lille røde familiebil. Det er meget at få presset ind på et opslag!
Man kan let forsvinde i detaljer, og hvis barnet ikke selv kan læse, så får oplæseren temmelig travlt med at recitere de 113 labels og forklare barnet, hvad forskellen på et lokaltog, et højhastighedstog, en metro og en tandhjulsbane er. Eller tag det opslag, hvor Arvo er på biblioteket for at finde en bog om kunst. Her har han let ved at finde bøgerne, for de er organiseret efter emne. Så kan man lige give sit barn et crash-kursus i, hvad sociologi, logik, etik og litteraturkritik egentlig dækker over.
Spøg til side: Begge bøger viser nødvendigheden af oplæserens gode formidling og samtaleevner over for barnet for at være sikker på, at det fulde udbytte opnås, for bøgerne fejler bestemt ikke spor, tværtimod. De er smukke, udfordrende, farverige, mættende og oplysende. De kræver bare tid og fordybelse. Alt i alt er der tale om to billedbøger, der vækker nysgerrigheden og giver et fingerpeg om, hvor stor verden er, og hvor meget der endnu er at opleve.
2023-03-19
© Damián Arguimbau
NB: Der kan være mindre uoverensstemmelser mellem den trykte anmeldelse og online udgaven,
idet onlineudgaven er uforkortet og uredigeret