Fremtiden er for de smukke

Pretties   af Westerfeld, Scott
Oversat af Astrid Heise-Fjeldgren. 350 sider. 199 kr. People´sPress

Unge bestsellere. Glem vampyrerne. Det er science-fiction, der rykker.

Pretties er andet bind i en sciencefiction trilogi for unge, der har taget verden med storm. Bøgerne har ligget på New York Times´ bestsellerliste i et år og er solgt til 26 lande.

Og når 20th Century Fox bliver klar med filmatiseringen - formodentlig engang næste år - skal bøgernes popularitet nok stige endnu mere.

Serien startede med bogen Uglies, der handler om den 15-årige pige Tally, der bor i et samfund, der er bygget på ruinerne af vores. Menneskeheden bor i små, selvforsynende og højteknologiske byer, og er delt op i tre slags folk. Når man er under 16, er man »Ugly«, dvs. grim. Man bor i børnehuse uden forældrene. Når man fylder 16 gennemgår man en operation, så man bliver smuk som en supermodel. Så bliver man »Pretty« og flytter til et nyt hus, hvor man bor med alle de andre smukke. Der bor også de, der kommer til specialstyrkerne; »the Specials«. De ser skræmmende ud og får også en operation, der skærper deres sanser og øger deres muskelmasse. Uden for disse byer findes et samfund af »Smokies«. Det er unge, der er flygtet fra byerne for at undgå operationen. De vil beholde deres eget ansigt og ikke forvandles til »Pretties«. Første bind handler om Tally som Ugly.

Kort før sin 16-års fødselsdag møder hun pigen Shay, der ønsker at flygte. Det lykkes hende, og specialstyrkerne tvinger Tally til at følge efter Shay og afsløre Smokiernes opholdssted. I andet bind har Tally mod sin vilje fået en operation og er blevet smuk.

Det viser sig bare, at alle smukkes hjerne også bliver modificeret, så de smukke unge holder op med at tænke kritisk. De bliver passive festoriginaler, der opfører sig lige så pænt som slagtekvæg. Heldigvis kan denne tilstand helbredes, og andet bind handler om, hvordan Tally langsomt bliver klar over sin sande fortid og med lidt hjælp fra de overlevende Smokier forsøger at flygte fra byen. Tilsat historien er en kærlighedstrekant mellem Tally, Smokien David og Zane, en smuk dreng fra byen.

Tempoet i Pretties er højt, og Tally er lavet af noget ganske særligt. Trivi eller ej: Man ville være et skarn, hvis ikke man blev grebet af hendes idealisme og energi - kombineret med bøgernes hæsblæsende handling og intensitet. Den stjal i alt fald min nattesøvn!