Redningsaktion

Drengen fra stjernerne. Gemini 3   af Finderup, Mette
96 sider, 130 kr. Gyldendal.
Anmelder: Arguimbau, Damián / Illustrator: Gabel, Lars
Skyggedæmonens datter. Gemini 4   af Finderup, Mette
96 sider, 130 kr. Gyldendal.

I foråret udkom de første to bind i 6-binds-serien Gemini. Serien er en blanding af billeder og tegneserie, som er smeltet sammen til en fortælling. Bind 3 og 4 i serien er netop udkommet. Også i disse bind er Lars Gabels illustrationer uhyggelige og dramatiske. Gabel får udnyttet alle gråtoner og tryller en stemning frem, der passer perfekt til historien. Gemini foregår i en fantasyverden, hvor landet er delt mellem en solside og en skyggeside kaldet Tusmørkely. De to verdener er adskilt af en usynlig sort mur. De første bind i serien var meget spændende. De næste to lider lidt under, at historien er for kompliceret til at blive klemt sammen på så få sider. Der er stof nok til en lang serie på mange tusind sider, og det hele kommer til at gå så hurtigt, at man bliver forvirret. Hele bind tre går med at fortælle, hvordan de to piger, der er hovedpersoner i serien, redder en dreng fra et meget mærkeligt fængsel. Men i fjerde bind går det pludselig over stok og sten: På bare to sider i bogen bliver hele seriens plot afsløret, og pigerne redder 13 andre børn over til solsiden. Når man tænker på, hvor svært det var at redde et enkelt barn i bind tre, virker det helt tosset. At redningsaktionen lykkes, skyldes ikke mindst den onde Skyggedæmons yngste datter, der viser sig at være ret fiks til magi, samt de mærkelige ( men gode) Helios Engle. Helt nemt bliver det dog ikke, for til slut skal pigerne og dæmonens datter redde børnene i Tusmørkely. Og her er verden forvandlet. Redningen kræver ikke alene mod, men også at de får dræbt Skyggedæmonen og hans to ældste børn. Om det går, finder vi ud af i de næste to bind.