Månelarver

Mission Måne   af Gardner, Sally
Oversat af Camilla Christensen. 224 sider, 200 kr. Høst & Søn

Dum, dummere. Standish Treadwell er ordblind, men temmelig kvik. Og det ville være dumt at undervurdere ham, for han tager kampen op med et helt lands undertrykkere i fremragende ny bog om mod og frihed.

Standish Treadwell er ordblind. Han bliver mobbet af de andre i klassen. Mission Måne foregår i 1956 i et England, som styres af Moderlandets soldater. Alle, der er uenige med Moderlandet, bliver enten dræbt eller udstødt. Standish bor med sin bedstefar i zone syv, som er de udstødtes område. Her er alle fattige og har kun lidt mad. Moderlandets vigtigste projekt er en månelanding, som skal foregå den 19. juli 1956. Der hænger plakater alle vegne om landingen, og fjernsynet er fuld af lovprisninger af Moderlandets teknologiske kunnen. På månen skal Moderlandet plante raketter, som kan udslette fjenderne. Men der er noget, som ikke er, som det skal være. Standish finder ud af, at en af de tre berømte astronauter fra plakaterne gemmer sig i deres kælder. Og en dag forsvinder Standishs bedste ven Hector med sin familie.

Det har noget at gøre med det, der foregår lige på den anden side af den mur, der skiller zone syv fra resten af Moderlandet. Uden Hector er Standish tæt på at miste håbet og lysten til at leve. Men i stedet beslutter han sig for at vise omverdenen, at Moderlandet er sygt. Forfatteren Sally Gardner er selv voldsomt ordblind og lærte først at læse, da hun blev 14. Indtil da troede lærerne, at hun var dum. Først da hun efter en barsk skolegang kom på kunstakademi, begyndte hun at blomstre op.

Mission Måne trækker på hendes erfaringer i skolen. Det er en voldsom bog, hvor man blandt andet kan læse om en dreng, der bliver tævet ihjel af sin lærer. Drengen kommer til at grine på et forkert tidspunkt. På engelsk hedder bogen Maggot Moon. Maggot kan både betyde maddike og larve, men også et skørt indfald. Dem har Standish mange af. Moderlandets soldater kaldes for bladlus, mens beboerne i zone syv er larverne. De gemmer sig i gange under jorden. Symbolsk nok er larver i naturen bladlusenes største fjende.

Mission Måne har små, korte kapitler. Standish er en meget opmærksom dreng, der lægger mærke til alt omkring sig. Og som fortæller er Standish god til at beskrive ting: »For enden af vores vej lå de store, bredbugede huse. I dem boede de gode, Renhedens Familier. De så fine ud, men hang kun sammen ved hjælp af lim lavet af døde menneskers knogler.« Renhedens Familiers hovedbeskæftigelse er nemlig at være torturbødler. Til gengæld får de bedre mad og tøj. Slutningen af Mission Måne er barsk og voldsom som resten af bogen. Det er en roman, der gør et stort indtryk, og som man vil huske længe. En flot og fejende bog om mod og frihed.