Det mørkeste mørke

Den kulsorte protokol. Tredje bog fra begyndelsen.   af Stephens, John
På dansk ved Vibeke Nielsen. 448 sider. 250 kr. Forlaget Alvilda

Fantasy. Fabelagtig og dødsensalvorlig afslutning på en vild fantasy-serie.

John Stephens´ serie om børnene Kate, Michael og Emma har været en fantastisk rejse i eventyrland. Hver af de tre børn skulle finde en bestemt bog. Det smaragdgrønne atlas gjorde Kate i stand til at flytte sig rundt over hele jordkloden på et øjeblik. Den rubinrøde krønike, også kendt som Livets bog, gjorde Michael i stand til at genoplive døde mennesker, og her i sidste bog skal Emma bemægtige sig Den kulsorte protokol, eller Dødens protokol, som kan dræbe ethvert menneske.

Gennem hele serien har de været jaget af den farlige Magus, der ville have fingre i alle tre bøger, uanset prisen. Den, der har kontrollen over alle bøgerne, vil kunne styre verden. Børnene har været hjulpet af dr. Plym, en kyndig magiker, der har været med siden tidernes begyndelse, og krigeren Gabriel, der har svoret at beskytte børnene med sit liv. Her i det sidste, hæsblæsende bind er situationen tilspidset. Magus er ved at sejre.

Hans hære er nærmest uovervindelige, og hans magiske styrke er vokset. En lille krølle på halen er, at Magus på et tidspunkt har overtaget drengen Rafes krop. Rafe, som Kate har været forelsket i engang. Rafe viser sig for Kate i tide og utide og guider dem frem. Men kan hun stole på ham? Desuden er det gået op for børnene, at dr. Plym måske har løjet for dem. For hvis de tre bøger samles, vil børnene dø og Jorden måske gå under. I hver af bøgerne har hvert enkelt barn fået sin styrke og sit mod testet. I Den kulsorte protokol er det Emma, der står med måske den vanskeligste opgave nogensinde. Hun er nødt til at ofre sit liv for at beskytte sine søskende. Kan hun det? Vil hun være stærk nok? John Stephens skriver fængende, og oversættelsen er rigtig god. Historien er på mange måder inspireret af mange andre fantasy-serier. Magus minder meget om Ringenes Herres mægtige troldmand, Sauron.

Det er også helt efter fantasy-opskriften, at hvert bind sætter fokus på et af børnene, som har en given opgave, der skal løses. Børnenes opvækst minder meget om Lemony Snickets En ulykke kommer sjældent alene, hvor børnene bor i forskellige frygtelige børnehjem, hvor de mishandles på det groveste. Men Stephens sætter alle delene sammen på en ny og anderledes måde og tilføjer så lige det ekstra krydderi, så det både giver mening, bliver troværdigt og virker utrolig gribende på læseren. Det er bare at komme i gang med læsningen!