Lykkelig slutning?

Ikke en film med lykkelig slutning   af Cederborg, Staffan
Oversat fra svensk af Nanna Gyldenkærne, 182 sider. 170 kr. Høst & Søn.

Problemer. Drengen Hyben oplever for første gang døden tæt på. Samtidig bliver han forelsket. Ikke en film med lykkelig slutning handler om nogle af de ting, der gør livet svært, men er nem at læse.

Drengen Pontus, også kaldet Hyben, har altid tænkt, at livet var ligesom en film med en lykkelig slutning. En dag sidder han på hospitalet og holder sin gamle og syge farmor i hånden, da hun dør. Det er der, det går op for ham, at ting ikke altid flasker sig til det bedste, og noget knækker inden i ham. Hyben bliver indadvendt og mister lysten til alt, uden at han helt kan forklare andre hvorfor. Alt bliver lidt meningsløst, når det bare er døden, der venter på en. Måske er det derfor, at han pludselig lægger mærke til den stille og udstødte pige i klassen, Hanna, og tager hende i forsvar over for de andre i klassen. Samtidig bliver han forelsket i Ramona, der går i parallelklassen. Begge forhold er komplicerede. Ramona er i forvejen kærester med en dreng, der går i gymnasiet og går til kampsport. Han er ikke videre begejstret for Hybens interesse i sin kæreste og truer ham med bank. Hyben bakser også med, hvordan han skal forholde sig til Hanna. Hvis nu han er for sød ved hende, så vil hun måske klæbe til ham, og det vil forringe hans chancer hos Ramona. Det er heller ikke godt, hvis Hanna vil mere end bare at tale med ham. Så hvad skal han gøre udover at være venlig? Tingene bliver ikke enklere, da Hanna begynder at sende desperate mails til ham og holder op med at komme i skole. Staffan Cederborg går helt tæt på Hyben, der både er forelsket og midt i en depression.

Det kommer der et skønt portræt ud af, hvor man som læser nemt kan sætte sig ind i den meningsløshed, som Hyben oplever inden i sig, samtidig med at forelskelsen får gang i ham. Hyben har heldigvis også en ven, som ikke er bange for at sætte fut i tingene, og som både sørger for, at Hyben kommer til at tale med Ramona og begynder at finde lidt mening i tilværelsen igen, blandt andet ved at løbetræne. Ikke en film med lykkelig slutning er en virkelig god historie, der på en god måde tager fat i mange væsentlige problemstillinger omkring døden, meningen med livet, kærligheden og ensomheden. Den er endda virkelig velskrevet (og oversat!), samtidig med at forfatter og redaktør har sørget for, at bogen har et såkaldt »lavt lixtal«, som gør den meget nem at læse.